Dag 8, Zondag 8 juni 2014

Estes Park – Rocky Mountain National Park
Campground Moraine Park, Rocky Mountain National Park
Max. Temperatuur 14°C
Gereden  43 mijl =  69,20 km (totaal  2051,91 km)
Benzine  $ 144,72 (3,749)

We beginnen langzaam aan het tijdsverschil te wennen want vandaag zijn we pas om 7.00 uur wakker. Eerst weer de verwarming aan en nog even terug naar bed.
Het is 9.00 uur als we de campground verlaten. Vandaag willen we door het Rocky Mountain National Park via de 34 van noordoost naar zuidwest rijden. We rijden door Estes park en besluiten eerst te tanken en een paar boodschappen te doen bij Safeway.
Ik vraag aan de kassa een clubcard (zoiets als de bonuskaart van Appie) en dat bespaart ons al meteen $ 7,-. Makkelijk verdiend toch?
We rijden nu verder richting het park en nemen de ingang via de 34. Bij het visitor center stoppen we voor informatie en een stempel in ons NP passport.

IMG_3227 De ranger raadt ons af om vandaag die weg te rijden met zo’n grote RV. Het zijn steile bergwegen en er worden vanmiddag zware onweersbuien verwacht.
We besluiten om aan de oostkant te blijven en de geplande route morgen te doen omdat de weersvoorspellingen dan gunstiger zijn.
Op haar advies rijden we naar de campground Moraine Park en reserveren daar alvast een plek. De ligging is prachtig, midden in de natuur maar zonder voorzieningen.

IMG_3237IMG_3239We hebben straks dus geen stroom en al helemaal geen internet. Dat wordt afkicken.
We rijden richting Bear Lake want daar willen we gaan hiken.
Onderweg worden we gewaarschuwd dat alle parkeerplaatsen vol zijn. We parkeren op de grote parkeerplaats ‘park and ride’ en nemen vandaar de gratis shuttlebus.
Bij Bear lake stappen we uit. We zijn hier niet alleen, het is er superdruk. Wij hebben als enige het plan om van Bear Lake naar Bierstadt Lake te lopen. Een wandeling van ruim 2 mijl.

IMG_3606Dit lijkt niet lang, maar de route is zwaar. We klimmen en klauteren over rotsen, stenen en bomen, springen over stroompjes en lopen door de sneeuw.
De route voert eerst heel steil omhoog en na 10 minuten heb ik de tong al op de schoenen hangen. De lucht is ijl en mijn conditie is slecht, pff het valt niet mee.
Aan het begin van de wandeling worden we gewaarschuwd voor beren. Het voelt een beetje raar en ik blijf maar om me heen kijken of ik iets zie. Na een tijdje ben ik aan het idee gewend en geniet volop van de mooie omgeving. We lopen hier helemaal alleen en horen alleen onze eigen voetstappen.
IMG_3250Na een tijdje komen we een paar wandelaars tegen, daarna is het weer rustig.
De route is goed aangeven en ook al zijn het geen echte paden, we kunnen toch goed zien hoe we moeten lopen.
We maken veel foto’s en genieten volop.
Vlak voor Bierstadt Lake begint het te hagelen en te onweren. We twijfelen of we zullen schuilen of doorlopen. We kiezen voor het laatste want we weten niet hoe lang het gaat duren en of het nog erger gaat worden. Bij Bierstadt Lake kunnen we de shuttlebus terug naar ‘park en ride’ nemen maar omdat het intussen weer droog is besluiten wij die afstand (1,6 mijl) door de bossen te lopen.
Als we na 2 uur bij de camper aankomen hebben we 6 kilometer gelopen en 1 ding weet ik zeker: morgen heb ik spierpijn.
We zijn net op tijd bij de camper want als we de deur dichttrekken begint het te plenzen.
Het is inmiddels 15.30 uur en we besluiten naar Estes Park te rijden waar we iets willen eten. We lopen door het gezellige stadje op zoek naar een restaurant. Uiteindelijk gaan we bij ‘Claire’s’ naar binnen en eten daar een heerlijke burger (Carola) en baby rack ribs (Fred).
Als we gegeten hebben rijden we naar de plaatselijke Mc Donalds en bestellen daar een smoothie. Ondertussen maken we hier gebruik van wifi en kan ik toch het verslag maken en plaatsen.
Als er morgen geen update van het verslag is dan betekent dat dat we ergens in de natuur zitten en geen internet hebben. We zullen een van de komende dagen proberen de rest van de foto’s online te krijgen.

5 gedachten over “Dag 8, Zondag 8 juni 2014

1. Wat heerlijk om jullie verslag te lezen. Ik ben erg benieuwd wat jullie van de Moraine Campground vonden. Wij houden juist van dit soort campings en mijden als het even kan de KOA’s 😉
    Hopelijk krijgen jullie de komende dagen mooi weer. Heel veel plezier maar weer en ik blijf jullie volgen 🙂
    Gr. Elly

2. Zo, ik ben ook weer bij gelezen. Wat een leuke en afwisselende dagen hebben jullie gehad. Erg hè dat stuk van Custer naar Cheyenne, wij zijn daar allemaal onder het rijden in slaap gevallen, zo saai!
    Wat een mooie wandeling in RMNP, ik kan me voorstellen dat jullie daarvan genoten hebben. Veel plezier vandaag op de prachtige Trail Ridge Road!