Dag 17, Dinsdag 17 juni 2014

Kanab UT – St. George UT
Temple View RV Resort
Max. Temperatuur 35°C
Gereden 108 mijl = 173,81 km (totaal 4520,65 km)
Benzine  $ –

Voordat we vertrekken sms-en we even met Max (hij zit op dat moment in Rosmalen naar de wedstrijd van Kimmer tegen Nicolas Mahut te kijken). Max in RosmalenLater stuurt hij ons een bericht dat Kimmer in 3 sets heeft verloren van de toernooiwinnaar van vorig jaar. Jammer, maar knap gespeeld van Kimmer, zijn tijd komt nog wel.
Ook bel ik nog even met Jacqueline en Ruud en laat me bijpraten over bepaalde zaken betreffende LTCB en het Brunssum Open.

We vertrekken op tijd,verlaten Kanab en rijden naar Zion. 10 Jaar geleden zijn we hier voor het laatst geweest en ik verheug me ontzettend op dit schitterende park.
Toen waren Robin en Max er ook bij, nu zijn we met z’n tweetjes.IMG_3550

We rijden het park binnen en laten weer onze America the Beautiful Pass zien. We moeten $ 15,- betalen omdat we door een smalle tunnel moeten met onze grote camper. Omdat we in verband met de hoogte en de breedte van de camper in het midden van de weg moeten rijden wordt het verkeer van de andere kant stil gelegd. Hiervoor betaal je dus $ 15,-.
IMG_3541We zijn niet de enigen die vandaag Zion bezoeken, het is er loei druk. Iets dat ik niet had verwacht. Na de eerste tunnel willen we de camper op de eerste parkeerplaats parkeren en een korte wandeling (Canyon Overlook Trail) maken. De parkeerplaats is helemaal vol dus de wandeling gaat niet door en we rijden verder.
Na de tweede tunnel komen we in een heel ander gedeelte van Zion terecht met heel veel dennenbomen en mooie rotspartijen. We rijden naar de andere kant van het park en zijn van plan om de camper bij het Visitor Center te parkeren. Het is nog geen middag en alles is vol. Er staat een bord dat parkeerplaatsen en campgrounds vol zijn en dat je buiten het park moet parkeren. Toch rijden we de parkeerplaats op en we hebben geluk. Er rijdt net een camper weg en we kunnen meteen parkeren.
Voordat we op weg gaan lunchen we met de ‘left overs’ van gisteren. We trekken onze wandelschoenen aan, vullen de rugzak met flesjes water, camera’s en telefoons.
Niet dat we hier telefonisch bereik hebben, maar de iPhone maakt prachtige (panorama)foto’s. We lopen naar het visitor center voor een stempel en nemen daarna de shuttlebus voor de scenic drive. Je mag deze route niet meer met eigen auto rijden (uitgezonderd de gasten van de Zion Lodge) maar je kunt nu gebruik maken van de gratis shuttlebussen. Bij de vijfde stop (The Grotto) stappen we uit. Ik zou graag naar Angels Landing willen hiken, maar dat durf ik niet aan. De wandeling is zwaar en voert over smalle paden langs diepe afgronden.
Niets voor mij, dus we kiezen voor de Kayenta Trail. De trail gaat over een onverhard pad (dus het is weer klimmen en klauteren) naar de Emerald Pools.  IMG_3367Het is erg warm vandaag ( >30°C) en ik heb eerst een paar pufjes nodig. IMG_3525Ik pak een  flesje water uit de rugzak, mijn Ixus en mijn iPhone en zeg tegen Fred dat hij zijn eigen tempo moet lopen. Fred heeft een hoger tempo dan ik (als we samen winkelen zeg ik hem altijd langzamer te lopen omdat bij zijn tempo iedereen wel moet denken dat hij iets gestolen heeft 😉 ) en ik wil rustig genieten van de omgeving en veel foto’s maken.
Hij loopt dus voor en ik volg in mijn eigen tempo.
De omgeving is prachtig en ik stop regelmatig om foto’s te maken (lees: op adem te komen 😉 ) IMG_3526Op een gegeven moment kom ik op een splitsing en weet niet welke route Fred heeft gekozen. Ik verwacht dat hij de zwaardere route heeft genomen en kies die ook. Ik zie de Lower Emerald Pool en loop dan naar de Middle Emerald Pool. Op het wandelpad is het druk, maar het is niet storend. Als ik bij de Middle Emerald Pool kom is het daar wel druk, iedereen wil rusten in de schaduw, met de voeten in het water.
IMG_3543DSCN0219Fred is hier niet en ik loop door richting de Upper Emerald Pool. Het pad gaat steil omhoog en ik moet regelmatig stoppen. Dan bedenk ik me dat Fred misschien wel de andere afslag heeft gekozen en dat hij misschien al beneden in het dal op mij staat te wachten. Stiekem heb ik lol en denk dat ik hem kan aftroeven met het feit dat ik een zwaardere route heb gekozen. Ik loop verder, nu wil ik ook het einddoel zien. De mensen die al boven zijn geweest zijn niet zo heel enthousiast en zeggen dat het uitzicht onderweg mooier is. Toch loop ik door, nu ik zover ben gekomen wil ik ook het eindpunt halen. Een vrouw, op de terugweg, zegt dat het nog 10 minuten duurt. Als ik zeg dat ik dan wel 10 minuten hier wacht kijkt ze me niet begrijpend aan, terwijl haar man begint te lachen en haar uitleg geeft.
Ik klim verder en als ik bij het einddoel kom zie ik Fred. Hij wil net aan de terugweg beginnen en had niet verwacht dat ik deze klim zou aankunnen. Trots op mijzelf loop ik samen met Fred naar beneden. Bij de splitsing kiezen we voor de andere route. Ook nu is het niet alleen bergaf maar moeten we ook weer klimmen en klauteren. Het pad is vol stenen, zand en kleine rotsblokken. Onze knieën worden op de proef gesteld.
We komen beneden aan bij de Zion Lodge. Hier is het afgeladen vol.
Gelukkig hoeven we hier niet te blijven. Fred wil graag terug naar de camper, ik wil nog verder. We besluiten de shuttle te nemen naar de achtste busstop, de Temple of Sinawava. Hier kunnen we even genieten met de voetjes in het water (en mijmeren over de tijd die we hier met de kinderen doorbrachten).We stappen in de eerste bus en………………… die rijdt terug naar het visitor center.
Jammer, maar we gaan nu niet meer terug. Bij Canyon Junction stappen we uit en lopen de Pa’rus Trail terug naar het visitor center. Een wandeling van 2,8 kilometer. Het is warm, erg warm maar de wind zorgt ervoor dat het te doen is.IMG_3332

IMG_3362IMG_3380IMG_3547IMG_3395IMG_3394IMG_3402Vlak voor de parkeerplaats waar de camper staat wil ik de Virgin River oversteken. Fred gaat voorop en …………… verliest zijn evenwicht en stapt in het water. Gelukkig kan hij zich opvangen en blijft alle apparatuur droog.
IMG_3405Ik probeer niet eens over de stenen te lopen en waad meteen door het water. Mijn nieuwe wandelschoenen zouden waterdicht zijn maar toch sopt het water in mijn schoenen. Ik zou het gezicht van de verkoper wel eens willen zien als ik een klacht zou indienen, haha.
Bij de camper aangekomen spoelen we eerst de schoenen af en rijden dan het park uit.
We rijden naar St. George en gaan op zoek naar avondeten. Als ik op de John John ……. uuuuh Tom Tom kijk zie ik dat er in St. George een In-N-Out Burger is. De keuze is snel gemaakt en de burger smaakt voortreffelijk.
IMG_3407We gaan nog even naar Best Buy (Fred) en naar Bed, Bath and Beyond (Carola).
Daarna nog even naar Walmart, we waren er tenslotte al twee dagen niet geweest, en dan op zoek naar een campground.
We komen terecht bij Temple View RV Resort. Het is er warm en ik verheug me op een frisse duik in het zwembad.
In de camper zetten we meteen de airco aan, kleden ons om, pakken een handdoek en lopen naar het zwembad.
Daar aangekomen zien we dat het bad maar half vol is. Uitgerekend vandaag verversen ze het water, dan maar een frisse koele douche.
Terug in de camper is het lekker koel. Buiten zitten is niet mogelijk, het waait ongelooflijk hard, dus we gaan binnen zitten en zetten de TV aan.
Ik begin aan het verslag en dat kost me elke dag iets meer moeite. Er gaat veel tijd in zitten maar ik weet dat ik er achteraf heel blij mee ben.

2 gedachten over “Dag 17, Dinsdag 17 juni 2014

1. Wat is Zion toch mooi, ik krijg heimwee als ik de foto’s zie. Leuk om jullie verslag te lezen, we hebben veel overeenkomsten, een zoon die fanatiek tennist, dochter, organisatie toernooi(helaas bij ons geen open meer omdat er de laatste jaren steeds minder inschrijvingen waren, te veel toernooien in de omgeving)en de liefde voor Amerika. Veel plezier nog de komende dagen 🙂